• 90"S
    Stařenka
NextPrev
logo
  • Autodoprava
  • Servis
  • Vyleštěný Car
  • Technika
  • BMW Clasic
  • Stařenka
  • Aktuality

Peugeot boxer 230 - stařenka

aZde uveďte text, který bude obsahovat inf

Tato stránka je věnována jedinečnému vozidlu, jenž vzniklo v 90" letech minulého století.


Chrabrý toť stroj, jenž spatřil světlo světa kolem roku 1995, v žáru francouzského slunce, jehož plášť byl ukován z oceli dovezené z Číny, rukama ušlechtilých výrobců mlýnků na pepř. Tehda ještě nikdo netušil, že když středoevropská sůl sežere tyto skvosty, zůstanou jen vzpomínky na něco, co dávalo smysl. Nechci vůbec psát o tom, co později pro mne znamená značka Peugeot, ať si "odborná" veřejnost udělá obrázek sama, pominu-li osobní Povozy, tažené imaginárními koňmi, byl jsem nucen děsivou situací, doslova šlo o život, koupit i jeden "moderní" krám této značky, tfuj tfuj, doufám, že to neslyšel, zatím jezdí, ale co mě stál nervů a peněz, byť byl koupen i se zájmem o pochopení této techniky. Odborníci můžou namítat, vždyť to vypadá stejně jako Fiat, jen to má jinou masku!! Ale to stačí k tomu, aby se do toho vozu převtělil duch zhrzeného pojídače žab, jenž v poslední chvíli svého mizerného života zjistil, že vlastně nemá motor pro boxera 3. generace, a tak musí použít motor Ford, který ovšem a zcela odpovídá chatrnosti automobilových darmožroutů, načež se zaradovali a za krátkou dobu pustili do světa stroj, který vynikal leda spotřebou náhradních dílů a nafty a nevím čím dalším a to mohlo trvat tak maximálně 3 roky, než se propálil píst, nebo dalších 167 možných závad. V podstatě jestli znáte přísloví - Fordem tam a vlakem zpátky, tak po zkřížení těchto skvostů se bohužel nabízí "Boxerem ani tam" Dost už bylo Hanění Lvího krále, nyní se vraťme k nadpisu.                Psal se rok 2012 a já už měl dost nadvlády oligarchů, jenž zaměstnávají stavbyvedoucí za plat skladníka z východního bloku… a se slovy jděte do Pí....či jsem se uvrhl do stavu pomoz si sám. Nabízela se možnost dělat lidem radost, ve formě vození zásilek, ano dnes to může znít jako bláznovství, ale počáteční euforie mne donutila začít přemýšlet i nad touto variantou. Nepřeberné množství "radobyspolehlivýchvubecnedojebanýchdodavek" byla spousta a pod lehkým nátlakem nových vozů, jsem vůbec nevěděl jak začít. No zase tak těžké to nebylo, v kapse pár korun a přislib lehkého za financování výběr značně vyselektoval. Inu se mezi neleštěnými turbo diesely stočenými tak o půl koule objevil jeden, který vypadal úplně jinak, byl totiž vyfocen ve svém přirozeném prostředí - v kopřivách a porostlý mechem. Byla to láska na první pohled! No možná to bylo tím, že byl ve vedlejším městě… Každopádně vůz honosící se názvem Peugeot Boxer 1,9D rv. 95 s najetými 122tkm za 48 kusů a první majitel! mne donutilo k akci. Při ohledáni na místě  mne zaujal antikorozní stav (bravurní kamufláž novými prahy). Avšak jako letitý automobilista a hrdý majitel  modrobílé vrtule jsem cítil velký potenciál, značně mizerný nájezd automobilu se nezdál ke stavu tak utopický a už vůbec ne nereálný, když jsem se vydal na svou první pouť, hned jsem pochopil, že najet s tímhle 1000km se dá dělit 2mi u ostatních aut a už vůbec bych se nedivil, kdyby tachometr ukazoval strojohodiny. Kdo neřídil Avii, nebo jiný obstarožní náklaďák neví, o čem mluvím, pocit ještě umocňoval pobyt v kopřivách, který přispěl k zatuhlosti snad i žárovek. Nicméně radost z nového vozu nemůže nic zkazit, snad jen tupé průpovídky sousedů, "já už myslel, že zase jedu cigání!" Nebyl bych to já, kdybych první v rukou neměl strojní leštičku a 3Mpasty a dojutra z toho neudělal o 10 let mladší auto, celodenní pobyt na soustruhu vykouzlil téměř nové přední kotouče, super sprej WC40 po prostříknutí lanovodu plynu a pákového systému na čerpadle ulevil pravé noze. To by bylo k pořízení, ale teď se přesunem k jízdě a samotné technice. Dovedete si představit, že máte nejpomalejší vůz na silnici ? Né traktor je zemědělská technika, ale třeba taková Avia a31 s turbem, to když jsem jednou jel za takovým strojem a on "akceleroval" můj závodně laděný zrak zaznamenal nééé tak dramatické vzdalování, ale vyvolalo to u mne jistý reflex k pobídnuti stroje k vyššímu výkonu, před zařazením 4tého rychlostního stupně jsem použil rovnou 2 meziplyny, ale i tak se nízkotlaké čerpadlo nepodařilo vydráždit k vyššímu výkonu. Po dosažení 80kmh, asi po 2min už mi byla Avia rovnocenný soupeř, odpor vzduchu ji už nedovolil zrychlovat - stejně jako mně...Dnes je si těžké představit naftový motor bez turba, ale má to svoje kouzlo, protože od volnoběhu do 4000ot se děje to samé – nic… Motor je ale chytře zkonstruován, má díky dlouhým a úzkým kanálům sacího potrubí působivý krouťák od volnoběhu, to co dnešní turbomotory nemají a čekají, až začne tlačit turbo. Pro představu jak to funguje, zařadíte 5ku a s tou jezdíte celý den a ano dá se na ní i rozjet, ne mockrát aby neshořela spojka, ale pokud nepodlehnete panice, dá se skoro bez řazení jezdit za úplně neuvěřitelnou spotřebu – to s novým autem nezkoušejte, podtáčení moderních motorů vede celkem rychle k jejích destrukci a mimo jiné spotřeba bude vyšší než obvykle – jednotka kompenzuje detonační hoření přidáním paliva atd. To by bylo vše k motoru, kde se nachází asi tolik kabelů jako u dolu Barbora po nájezdu snědé tísně a teď se mrkneme trochu na podvozek a brzdy, ty totiž alespoň v předu mají stejný průměr jako novější generace, je to dáno tím, že se do 15tek nevlezou větší, ale tyhle kotouče nejsou ventilované a bohatě to stačí, navíc ale oproti novým autům mají 2 okruhy. V zádu už je to ale horší, nachází se zde mocné, skoro bezúdržbové bubny a díky  absenci ABS – ,díky bohu auto alespoň brzdí,… je zde pákový mechanizmus pro regulací brzdného účinku při změně zatížení nákladového prostoru.. Podvozek je stejný jako u novějších verzí, funkční mcperson a trojúhelníkové rameno a vzádu tyč na listových perech. Koroze podvozku a vlastně všeho je u tohoto stroje značná, v podstatě jen čekáte, až se auto zlomí vejpůl…. Není zde nic pozinkováno, ba ani brzdové trubky a to je fakt průser…

Když to shrnu, na svou dobu je to pokrokové auto, v podstatě se vše dělá podobně dodnes. Kultura jízdy je samo sebou velmi svébytná, ale je to stroj, který vás nikde nenechá, stačí sebou mít kousek drátu, hadice pár pásek a s dobrým obutím se dostanete všude. Už několikrát jsem řešil řečnickou otázku „kam s ním“ ale vždy jsem se nakonec vydal na STK.


  • Vše
  • Motor
  • Karoserie
  • interier

1.9D 51KW

Verze L1H1

Váha vozidla 1635kg Nosnost vozidla 1135kg Tažné 1500kg

Původní kormidlo nahrazeno volantem

Vlevo dole startovací tlačítko (bílý čudlík) nahrazuje nefunkční spínačku.

Sicny z modelu 244

Důležité odkazy

Kontaktní informace

Autodoprava a motorsport Zdeněk Baron
Na Farském 1160 Šenov
Tel.: +420 775939504
nedez@seznam.cz

Vytvořeno 1.7.2019